Tuesday, June 21, 2011

Red Velvet Cupcake

Salam...
Kali ni saya ingin mencuba red velvet cupcake...glamour btul kek ni skrg...
1st try buat alhamdulillah...saya dan hubby suka sgt dgn kek ni...1st time buat pd hari ibu baru2 ni dan dibuat special utk my MIL.

Resepi ni diambil dari blog ni yer...sini
Diharap tuan rumah blog tersebut mengizinkan saya untuk menjemput resepi saudari ke rumah saya...:)

Ok, sblm saya melalut lbh byk...elok ler saya letak resepinya...


Bahan A - Untuk diayak bersama
250 gram tepung kek
1 tsp baking powder
1/2 tsp garam
2 tsp cocoa powder

Bahan B - campur dan kacau sebati
240 ml buttermilk
2 tbsp pewarna merah (saya guna 2tsp shj)

Saya tak guna buttermilk sbb mls nk cari kt kdai. So blh la buat buttermilk sndiri dgn mencampurkan 240ml susu segar dan 1 tsp cuka. Biarkan mereka sebati bersama selama 10 minit sebelum digunakan.

Bahan C :
113 gram butter
300 gram gula kastor (saya kurangkan ke 250gm)
2 biji telur gred A
1 tsp esen vanilla

Bahan D :
1 tsp cuka masakan
1 tsp baking soda

Untuk resepi topping saya guna resepi ni:
2 buku cream cheese (suhu bilik) - lbh kurang 500gm
1/2 cup butter (suhu bilik)
1 tsp ekstrak vanilla / 2 tsp esen vanilla
2 cup gula icing, diayak (pon saya kurangkan sikit...maklum la..saya ni tak suka manis)

Cara-cara:
Pukul butter. Masukkan gula. Pukul sampai kembang.
Masuk telur satu persatu. Masukkan esen vanilla.
Masukkan bahan A dan B berselang-seli. Mulakan dengan tepung dan akhiri dgn tepung juga.
Dalam bekas kecil, masukkan bahan D. Tunggu berbuih dan bila berhenti bunyi berdesir, tuangkan ke dalam adunan dan kacau sebati.
Masukkan adunan dalam loyang dan bakar 165'c - 175'c selama 20-30minit.

Topping:
Pukul cream cheese hingga kembang. Masukkan gula dan esen vanilla.
Pukul lagi hingga sebati...dah siap untuk digunakan..

p/s: saya suka letak topping cream cheese ni byk2...sedap...wallah!!!

0 comments:

Post a Comment